Mówienie powoli i niespiesznie
* Pierwsza wytyczna --- wzywa cię * do wypracowania sobie --- nawyku mówienia wolnego * i niespiesznego, --- niezależnie od tego * czy się jąkasz, --- czy nie. * Prowadzi to do sposobu mowy,--- który jest powszechnie akceptowany * i respektowany --- oraz do bardziej zróżnicowanego * i zrelaksowanego --- sposobu mówienia, * który jest bardziej podatny --- na procedury terapeutyczne.
* Chwilowo zaakceptuj swoją trudność, * postanów podjąć --- szczególny wysiłek * w mówieniu powoli --- i niespiesznie przez cały czas. * Może to nie być łatwe --- i będzie wymagać pewnej koncentracji, * szczególnie jeśli miałeś zwyczaj --- mówienia w sposób gwałtowny i szybki.* Być może będziesz musiał --- włożyć wiele wysiłku * w mówienie powoli, --- ilekroć otworzysz usta.
* Pomocnym będzie --- spędzanie * przynajmniej pięciu czy dziesięciu minut dziennie * ćwicząc samemu. * Możesz czytać, --- stopniowo zwalniając tempo * w liniach, --- czego powinieneś używać * także w konwersacjach z innymi. * Następnie możesz --- zastanowić się nad tematami, * o których się dowiedziałeś * i omawiać je --- przed sobą * powoli i niespiesznie.
* Gdy przebywasz z innymi, --- zawsze staraj się * przeciwstawić uczuciu presji czasu. * W tej chwili --- oczekuje się od ciebie mówienia. * Czasami --- możesz doświadczać * niemal panicznego uczucia pośpiechu i naglenia. * Myślisz, że jesteś pod „presją czasu” --- bez chwili do stracenia, * i masz to kompulsywne uczucie, --- że musisz mówić szybko * bez poświęcenia momentu --- na przemyślane * i spokojne wysłowienie się. * Zrób wszystko, --- co w twojej mocy, * aby oprzeć się temu uczuciu presji.
* Osoby --- które mówią mniej płynnie * są skłonne --- do obawiania się zamilknięcia, * kiedy są skrępowane. * Dlatego sugerujemy, --- abyś podczas rozmów eksperymentował * z okazjonalnym pauzowaniem. * Wypowiadając zdanie, --- pauzuj chwilowo (bardzo krótko) między słowami * i frazami. * Nie ma potrzeby --- spieszyć się * – prawdopodobnie --- nie dajesz sobie tak dużo czasu, * jak myślisz - daj sobie chwilę. * Dopóki nic się nie pali, --- to ludzie poczekają, * aby wysłuchać tego, --- co masz do powiedzenia. * Niech poczekają --- i nie spiesz się * z wypowiedzeniem „słucham” --- odbierając telefon.
* Pauzuj! Daj sobie czas.
* Jeśli dysponujesz --- dyktafonem, * jest to dobry moment --- do przygotowania nagrania sposobu, * w jaki mówisz. * Przygotowanie nagrania sposobu, --- w jaki najczęściej mówisz niepłynnie,
* dostarczy ważnych informacji, --- które będą pomocne w terapii. * Przykładowo odsłuchując nagrania, --- powinieneś być w stanie określić co, * jeśli cokolwiek, --- potrzebujesz zrobić, * aby zakwalifikować swoją mowę --- jako wolną i niespieszną.
* Pytanie, --- które może się pojawić, * to w jakich sytuacjach --- powinieneś nagrywać * własną mowę. * Jeśli rozmowy telefoniczne --- sprawiają ci trudność, * możesz umieścić mikrofon--- blisko słuchawki * i wykonać kilka telefonów * - przynajmniej pięciominutowe, * a jeśli możliwe --- to dziesięciominutowe nagranie jest wskazane. * Następnie --- poświęć czas * na odsłuchanie nagrań. * Czy mówiłeś powoli --- i niespiesznie, * a zatem nagranie --- stanowi przykład tempa, * w jakim powinieneś mówić? * Później --- będziesz używał tych nagrań * w celu studiowania mowy.
* Oczywiście, --- jeśli to możliwe * nawet lepszym sposobem --- byłoby studiowanie własnej mowy, * używając nagrań wideo (ale tym zajmiemy się na zajęciach). * Umożliwi to --- usłyszenie i zobaczenie * co robisz gdy mówisz w sposób mniej płynny.
* Najistotniejszymi czynnikami --- decydującymi o postępie są,
* (1) osoba musi mieć cel, * który wymaga lepszej mowy,
* i (2) tworzy sobie nawyk --- konsekwentnej * i systematycznej pracy,
* aby osiągnąć ten cel.
– Gregory
* Kiedy już staniesz się świadomy,* że zachowanie
związane ze zmaganiem, * które nazywasz jąkaniem---
jest czymś co robisz mówiąc, * a nie czymś --- co
magicznie „dzieje się z tobą,* jesteś w bardzo
dobrej pozycji * do rozpoczęcia zmieniania tego--- co
robisz podczas mowy, * więc możesz mówić
swobodniej.
– D. Williams
* Łagodne jąkanie --- z przedłużaniem słów, * których się obawiasz
* Ta bardzo ważna --- druga reguła * sugeruje --- ćwiczenie łagodnego i lekkiego jąkania * bez siłowego wymuszania. * Nie wzywa cię jednak --- do zaprzestania jąkania, * ale do robienia tego --- spokojnie, miękko, * ślizgając się --- do dźwięków słów * z lekkimi, luźnymi ruchami --- twojego języka, * ust i żuchwy. * Wykonywanie --- lekkich kontaktów mięśni odpowiedzialnych za mowę * czasami jest określane jako ---‘lekkie kontakty’. * Nie ma nic do zyskania --- przez wymuszanie mowy wolnej od problemów. * Zamiast tego, --- spróbuj utrzymywać lekki,* zrelaksowany sposób mowy --- ze zmniejszonym napięciem. * Nie walcz, --- kiedy mówisz.
* Jednym ze sposobów --- określenie tego, * czy się zmagasz, * jest monitorowanie --- ciśnienia powietrza * nagromadzonego --- w twoich ustach. * Staraj się --- nie pozwolić * na zbudowanie --- tego napięcia * na ustach lub języku. * Staraj jąkać się,--- mając luźne usta * i język nie naciskając --- na dziąsła lub podniebienie. * Po co budować blokadę --- w ustach, * za którą --- jest tylko znacznie zwiększone ciśnienie powietrza? * W pewnym sensie --- większość zająknięć * jest rezultatem wysiłku --- włożonego w wymuszanie mowy wolnej od problemów. * Niestety --- mechanizm mowy * jest zbyt złożony, --- aby mógł funkcjonować prawidłowo, * kiedy wkładana jest siła. * Dlatego,--- jeśli będziesz w stanie * zastosować się --- do tej reguły * i pozwolisz sobie --- na lekkie jąkanie, * zarówno nasilenie, --- jak i częstotliwość * twojego jąkania --- ulegną zmniejszeniu. * Chociaż --- może to być trudne * do przeprowadzenia,--- rekomendujemy również, * abyś ćwiczył relaksację --- mięśni mowy. * W tym podejściu --- celowo napinasz mięśnie,
* szczególnie mięśnie twarzy. * Następnie --- zwalniasz lub redukujesz napięcie, * tak --- aby poczuć różnice --- między tymi stanami. * Pomocne w łagodniejszej mowie --- będzie również
* przedłużanie --- pierwszego dźwięku słów, * których się boisz --- i potem wydłużenie przejścia * do --- kolejnego dźwięku * lub dźwięków --- tego samego słowa.* Nie mamy tu na myśli --- przedłużania wszystkich dźwięków * wszystkich słów, --- chociaż trening w dniu dzisiejszym zawiera również tą technikę * Jednak pamiętaj o tym, --- że docelowo * będziesz przedłużał --- tylko te słowa, * których się obawiasz, * powinieneś --- przedłużyć pierwszy dźwięk * i następnie --- wydłużyć przejście * do kolejnego dźwięku --- lub dźwięków tych samych słów.
* Może to oznaczać, --- że zrobienie powolnego przejścia * do kolejnego dźwięku --- potrwa sekundę lub więcej. * Oczywiście --- istnieją również pewne spółgłoski, * których --- nie można wydłużyć. * Spółgłoski te nazywamy --- zwarto-wybuchowymi, * odnosząc się do takich dźwięków jak * ‘p,’ ‘b,’ ‘d,’ ‘k,’ itd. * Niemniej --- używając lekkich kontaktów, (o tej metodzie dowiesz się więcej na kolejnych zajęciach) * powinieneś lekko przejść --- przez taki dźwięk * przez rozciąganie --- kolejnego dźwięku tego słowa. * Przykładowo --- na słowie ‘kat,’ * wykonaj --- lekki kontakt na dźwięku ‘k’ * i następnie --- zaznacz powolne przejście * do samogłoski ‘a.’ * Ćwicz mówienie lekko --- i łagodnie * przez czytanie na głos --- przez pięć do dziesięciu minut dziennie. * Czytaj zdecydowanym głosem, --- ale dbaj o to, * aby ruchy artykulatorów --- były rozluźnione i zrelaksowane. * Chodzi o to, --- aby przywyknąć * do używania delikatnej, --- lekkiej kontroli * twoich mięśni mowy * niezależnie od tego --- czy się jąkasz, * czy też --- nie masz problemów. * Oczywiście wskazane jest również --- ćwiczenie przedłużania pierwszego dźwięku słów, * których się boisz. * Prawdopodobnie --- nie odczuwasz strachu i trudności czytając bez osób trzecich. * Jednak podczas czytania --- wybieraj pewne słowa, * na których --- spodziewasz się zająknięć. * Kiedy już dochodzisz do tego słowa, * zacznij eksperymentować --- z powolnym przesuwaniem się * i przedłużeniem początkowego dźwięku, * a następnie drobiazgowo --- zaznacz wydłużone przejście * do kolejnego dźwięku.
* Przywyknięcie --- do tego łagodnego sposobu mówienia * może nie być łatwe. * Od czasu --- do czasu będziesz o tym zapominał, * dlatego powinieneś --- wykorzystywać przypomnienia.
* Przykładowo, --- możesz umieścić na lustrze * kartkę z napisem „pamiętaj, aby mówić łagodniej” * lub możesz --- założyć gumową opaskę na nadgarstek, * w ten sposób --- będzie ona nieustannie przypominać * o nakierowaniu twoich wysiłków --- na lekkie mówienie * powiązane --- z wydłużaniem początkowych dźwięków słów, * których się obawiasz. * Możesz także wieczorami sporządzać listę sytuacji, * w których --- pamiętałeś lub nie pamiętałeś o mówieniu, * jak to zostało zasugerowane. * Gdy pracujesz --- na tymi regułami, * dobrze jest notować postępy w notesie. * Zacznij od jednej rozmowy zakończonej sukcesem, * następnie dwóch --- jedna po drugiej, * potem trzech z rzędu, itd. * aż będziesz w stanie --- zgromadzić pięć kolejnych rozmówców, * z którymi --- rozmawiałeś powoli * w lekki, łagodny sposób jąkając się * lub pozostając płynnym. * Mam nadzieję, --- że będziesz w stanie * przyzwyczaić siebie do mówienia bez wysiłku * z przedłużaniem pewnych początkowych dźwięków i przejść.
* Przedstawiona wytyczna, --- sama w sobie * nie zatrzyma twojego jąkania, * ale pomoże ci --- zmniejszyć towarzyszące napięcie i stres. * Co sprawi, --- że będziesz bardziej zadowolony * z własnej mowy.
* Być może --- będziesz zainteresowany cytatem osoby niejąkającej się * pochodzącym z listu --- napisanego wiele lat temu * przez Thomasa Carlyle, historyka, * do Ralpha Waldo Emersona,
* datowanym na 17 listopada 1843 r. Napisał:
* Jąkający się człowiek --- nigdy nie jest bezwartościowy... * To nadmiar delikatności,
--- wrażliwości na obecność jego bliźnich, * jest tym, co wywołuje---
jego jąkanie.
* Nawet w tamtych czasach --- zdawano sobie sprawę, * że wrażliwość jest istotnym czynnikiem * przy pobudzaniu i utrzymywaniu jąkania.